Wednesday, November 10, 2010

suke2...


Ini adalah cerita yang cuba saya reka buat kali pertama.. Saya berharap kisah ini dapat memuaskan hati anda semua yang membacanya..

Kisah ini bermula di sebuah sekolah menengah yg lokasinya terletak di wilayah Haru(hanya rekaan)..tempat yang sangat aman damai dan sentosa.. kisah cinta di antara Adura & Kamal berputik di sini..
Pertemuan yang pada mulanya sangat tragik sekali.. mereka berdua bagaikan musuh bila kali pertama bertemu.. Mana taknye baru berjumpa buat kali pertama mereka berdua sudah bergaduh gara-gara salah faham yang tak munasabah langsung.. bergaduh kerana kasut!!!.. rupa-rupanya mereka berdua memakai jenis kasut yang sama..itu tak pelik lagi.. yang membuatkan kita terasa pelik  & tertanya-tanya.. macam mana dalam satu sekolah hanya dua orang ini sahaja yang memakai jenis kasut yang sama dan warna yang sama... bila mereka berdua menyedarinya, masing-masing tak berpuas hati, yang Kamal suruh si Adura tukar kasut lain tapi Adura xnak..Adura plak suruh si Kamal pindah ke sekolah yang lain.. Kamal xnak..masing-masing sangat keras kepala & xnak mengalah..Adura & Kamal saling berpandangan, masing-masing menunjukkan jelingan yang tajam, tak mahu mengalah.. seperti harimau yang x mahu kawasan jajahannya ditakluki harimau lain.. Keadaan semakin tegang..cuaca berubah tiba-tiba,keadaan yang tadinya tenang sepoi-sepoi bahasa berubah menjadi angin yang meniup kuat membuatkan kawan-kawan yang berada di sekeliling, cuba untuk masuk campur & mententeramkan keadaan yang semakin panas itu.. cuba untuk meleraikan pertelingkahan di antara mereka berdua tetapi kedua mereka tidak juga mahu mengalah.. tiba-tiba rakan di sekeliling beredar dari tempat pergaduhan itu, Adura & Kamal tak menyedarinya, mereka bergitu asyik dengan pertengkaran mereka.. tapi yang membuatkan kita tertanya-tanya, kenape kawan-kawan yang tadinya cuba untuk meleraikan keadaan, tiba-tiba beredar dari situ.. rupa-rupanya guru disiplin, Puan Amber dalam perjalanan untuk meleraikan pertengkaran itu.. Puan Amber terkenal dengan sikapnya yang tegas terhadap pelajar.. dan tidak akan ragu-ragu untuk memberhentikan pelajar yang melawan arahannya itu.. Pn Amber tanpa ragu-ragu menarik tangan Adura & Kamal, menuju ke bilik disiplin..
Rakan-rakan yang berada di sekeliling hanya mampu untuk memandang dari jauh & berdoa agar mereka selamat dari dibuang sekolah.. Sungguh tragik sekali.. Baru sahaja mahu memulakan sesi persekolahan,belum-belum sudah berdepan dengan masalah disiplin.. kesian-kesian............... Di bilik disiplin Pn Amber,menyoal mereka berdua & bertanya mengapa mereka berdua bergaduh.. mereka hanya menjawap sepontan “disebabkan kasut cikgu”.. Pn Amber kebinggunggan, banyak tanda tanya bermain di fikirannya.. dia memandang Adura & Kamal berulang kali sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.. dye bertanya lagi..

Pn Amber: Kamu berdua bergaduh hanya disebabkan kasut?
Adura &Kamal: Ya cikgu( jawap mereka serentak)
Pn Amber: Saya tak nampak sebarang pertelingkahan boleh terjadi hanya gara-gara sepasang kasut..apa masalahnya sebenarnya ni?
Adura: Kami berdua memakai jenis kasut yang sama.. yang membuatkan saya tak yang tak bertamadun ni(sambil menjeling ke arah Kamal)!!!
Kamal: Awak kate saya nie tak bertamadun?? Hello sedar la diri tu sikit, sape yang mula-mula cari gaduh dulu, awak tak ingat ke Awak yang mulakan dulu..Luaran je nampak mcm perempuan tapi perangai macam bdk laki..
Adura: (dah lebih ni!!) Hei! awak tu yang tak pasal-pasal cari gaduh dengan saya la
(masing-masing tak puas aty, mereka bangun dari kerusi dan memandang satu sama lain)
Pn Amber:( mengetuk mejenya dengan kuat) Cukup, kamu berdua!!.. duduk!!
(Adura &Kamal terpaku, tanpa banyak tanya mereka menuruti arahan itu.. masing-masing menundukkan kepala)
Pn Amber: Kamu berdua ni, masakan hanya memakai kasut yang sama, kamu boleh bergaduh, bertolak ansur la ckit, jangan hanya perkara kecik macam ni, kamu jadikannya hal besar.. padahal saya tak nampak apa masalahnya klo memakai kasut yang sama..
Adura&Kamal: Tapi cikgu..
Pn Amber: xde tapi-tapi, suke aty kamu nak selesaikan masalah ini mcm ne tp jangan timbulkan kekecohan seperti tadi atau kamu hendak dibuang sekolah?
(nak atau tak Adura &Kamal terpaksa bersetuju)
Adura&Kamal: xnak,, kami faham cikgu
Pn Amber: Baik lah, kamu berdua boleh bersurai sekarang

Dengan rasa terpaksa mereka berdua terpaksa akur dengan arahan itu.. melangkah keluar dari bilik disiplin dengan perlahan disertai keluhan yang berat...... sebenarnya masing-masing belum lagi berpuas hati.. Tiba-tiba Kamal berkata sesuatu

Kamal: apa kate kite berdamai tapi....
Adura: (memandang dengan curiga ke arah Kamal) Tapi apa??
Kamal: awak kene mintak maaf dengan saya dulu..
Adura: Apa!!.. kenapa saya pulak yang kene mintak maaf dengan awak, hey.. sory la kalau awak nak saya mintak maaf dengan awak, sampai bile-bile pun, saya tak tak akan mintak maaf dengan awak la!!
(Adura berasa sangat marah & dye tekad untuk tak akan mengalah dengan lelaki yang bernama Kamal yang berada di hadapannya ni.. betul-betul tekad!!.. Adura dengan jelingan yang tajam ingin beredar dari situ, ketika dye ingin membuka langkah, tiba-tiba Kamal bersuara..
Kamal: Nampaknya kite akan menjadi musuh..

Adura berhenti lalu menoleh ke arah Kamal sambil menunjukkan penumbuk & menjelirkan lidahnya :p.. Adura berasa tersangat geram, lalu beredar dari situ.. Dari jauh Kamal hanya tergelak & senyum sendirian, dalam hatinya berbisik (menarik juga si Adura nie).. Kamal mengekori Adura dari belakang.. Sementara Adura tak menyedari kehadiran Kamal.. Adura mengomel sendirian..

Adura: Geram btul la aku dengan budak Kamal ni.. eeeeeeeeeeee, rasa macam nak cubit-cubit je dye !!  (Dalam fikiran Adura, Kamal adalah seorang budak laki yang sangat menyakitkan hati, nakal & tak rasional)

Kamal  tahu Adura sedang mengutuk dirinya & dye hanya tersenyum melihat gelagat Adura yang sedang mengomel sendirian tu.. Kamal mengambil tindakan dengan menarik beg Adura dari belakang.. tersentak Adura dibuatnya.. selepas itu Kamal beredar dari situ dengan selambanya tanpa berkata sepatah pun kepada Adura.. dye hanya berjalan meninggalkan Adura yang sedang terpingga-pingga dengan tindakannya tadi.. dalam diam Kamal senyum sendirian..Adura semakin pelik dengan tindakan Kamal, dalam hatinya berbisik( memang jenis yang suka menyakitkan hati orang je, dye nie)
Adura berjalan menuju ke kelas tapi dye masih tak tahu dye akan ditempatkan di mana, jadi dye menuju ke pejabat hal ehwal pelajar untuk bertanya, sampai je di situ Adura ternampak Kamal keluar dari pejabat..Adura melambatkan langkahnya supaya tak terserempak dengan Kamal.. bile sudah tak nampak kelibat Kamal, Adura terus masuk dan bertanya kepada kakak yang ada di situ.. Adura ditempatkan di kelas 4-2.. lalu dye beredar dari situ setelah mengucakan terima kasih & menuju kelasnya.. perlahan-lahan dye menuju ke kelasnya..tanpa Adura sedari  ada kejutan menantinya di kelas.. apabila sampai sahaja di kelas, Adura mengucapkan salam kepada guru kelasnya Pn Athira & meminta maaf di atas kelewatannya.. cikgu sudah menyusun kedudukan pelajar di dalam kelas & tak boleh diubah lagi..Pn Athira berkata, disebabkan Adura lambat masuk ke kelas, Adura terpaksa duduk di barisan belakang yang masih de lagi satu tempat duduk kosong..Adura akur dan menuju ke tempat duduknya.. disebabkan jumlah pelajar di dalam kelasnya sedikit, dye tak kisah untuk ditempatkan di belakang.. tatkala dye baru sahaja hendak duduk, dye ternampak Kamal..Dalam hatinya terdetik ( jangan lah dye satu kelas dengan aku, katenya berulang kali) setiap langkah Kamal diperhatikan sampai la Kamal masuk ke dalam kelasnya..dahi Adura sudah berkerut.. tapi apabila dye ternampak Kamal menghantar buku Kepada Pn Athira, hatinya terasa lega sedikit.. dalam fikirannya Kamal hanya akan menghntar buku kepada Pn.Athira, lepas tu pulang ke kelasnya kembali.. Adura menundukkan kepalanya sambil menghebuskan nafas lega.. Tiba-tiba ada suara menegurnya, Adura menggangkat kepalanya, matanya terbuka luas.. tahu siapa yang menegurnya?? Orang itu adalah Kamal!!!!!!!!!!!!!

Kamal: Hai ( dye menegur Adura dengan selambanya)
Adura pada mase itu sudah terkaku &tak tahu nak wat apa-apa.. matanya hanya mampu terkelip-kelip memandang Kamal.. Kamal menegurnya sekali lagi..
Kamal: Hai, terkejut ke bile nampak saya?
Adura:Hai ( menjawap dengan kasar), terkejut jugak la sikit..
Kamal mengambil begnya lalu duduk disebelah Adura, Adura kaget..
Adura: kenape mesti awak duduk sebelah saya?
Kamal:Awak tak nampak ke tempat lain sume dah penuh & cume tempat duduk kat sebelah awak je yang kosong..(katenya selamba)
Adura memandang sekeliling kelas, memang tempat duduk di sebelahnya sahaja yang kosong..Adura melepaskan keluhan yang berat
Kamal: tak suke duduk sebelah saya ke?

Adura menoleh & hanya menggeleng, dye malas nak menjawap soalan itu.. Kamal pun mendiamkan dirinya.. sebenarnya dalam hati Adura ada terdetik( dye nie nak berbaik-baik dengan aku ke) tapi Adura membiarkan persoalan itu berlalu begitu sahaja & tak mahu berfikir mengenainya...
Kamal hanya memerhatikan Adura dari tepi.. kelihatan Adura begitu tekun & tak mahu melayan dirinya.. Kamal mengeluh, dirinya tak tenteram.. dye berasa bersalah atas tindakannya bertengkar dengan Adura tadi pagi.. dye ingin meminta maaf tapi tak tahu bagaimana.. dye mengelamun sendirian.. sekejap pandang Adura, sekejap pandang depan, sekejap dye membaringkan kepalanya di atas meja..dye mengulanggi perbuatannya itu.. Adura yang tadinya tekun membuat kerja sendiri, terasa terganggu dengan perbuatan Kamal, Lalu menoleh ke arahnya..Kamal pun menoleh ke arah Adura, masing-masing saling berpandangan.. Adura terasa satu perasaan pelik hinggap di hatinya.. dye menegur Kamal..
Adura: ada pe?.. awak macam nak cakap sesuatu..
Kamal terkaku, dye tak tahu apa yang perlu dilakukan..dye hanya diam membisu.. Adura berasa pelik dengan tingkah laku Kamal.. disebabkan malas nak ambil tahu, Adura meneruskan kerjanya.. Kamal mengeluh lagi.. dye berkata di dalam hati “ ala, sepatutnya aku mintak maaf tadi, bile dye tegur aku...hish apa nak buat nie??” Kamal mengusutkan rambutnya & berfikir lagi.. Kamal kemudiannya mengambil buku notanya & menulis sesuatu di atasnya, lalu dye serahkan kepada Adura, Adura membacanya..Kamal menulis..”maafkan saya Adura, boleh kite berdamai??” Adura berasa pelik,” tadi dye yang macam beriya-iya nak cari gaduh” katenya di dalam hati.. Lalu Adura membalasnya pertanyaan Kamal dengan menulis di atas kertas yang sama “saya pun nak mintak maaf dengan awak, salah saya juga sebab berkelakuan macam budak-budak, jadi kosong-kosong k..:D” Adura menoleh & tersenyum melihat Kamal.. Kamal membalas senyumannya.. Tiba-tiba Kamal menghulurkan tangannya kepada Adura sambil berkata..

Kamal: Saya Muhd Kamal Arif, selamat berkenalan..
Adura tersenyum & membalasnya
Adura:Saya Suci Adura, selamat berkenalan.. harap kite boleh bergaul dengan baik sepanjang kite duduk bersebelahan ni..
Kamal: Jadi kosong-kosong k

Adura menggangguk tanda setuju.. lalu masing-masing meneruskan kerja sendiri.. sejak dari hari itu bermula lah persahabataqn di antara Adura & Kamal.. Sebenarnya Adura ada benda yang ingin dye tanyakan kepada Kamal tapi Adura berkate sendirian” nanti lah dulu, ti bile-bile aku tanya kat Kamal”
Tiba-tiba Pn Athira bersuara.. pelajar di dalam kelas terus memandang ke arah Pn Athira..

Pn Athira: Memandangkan hari ini, hari pertama persekolahan, jadi sepanjang hari ni kamu semua boleh buat kerja sendiri, kerana semua cikgu sibuk menguruskan hal pelajar..
Semua pelajar: YEAH!!!
Pn Athira: (sambil tersenyum) tapi esok kite akan adakan pemilihan siapa di antara kamu yang akan dilantik menjadi ketua kelas & ajk kelas.. jadi tugasan kamu semua pada hari ini, adalah untuk memikirkan siapa yang layak utuk memegang jawatan itu.. supaya esok kamu tak payah terfikir-fikir lagi.. faham semua!!
Semua pelajar: Faham cikgu!!
Semua pelajar mula berbisik-bisik, mengenai permilihan esok..  Adura & Kamal saling berpandangan,
Adura: Kamal, awak nak pilih sape?
Kamal: Entah la, saya tak berapa kenal dgan dyeorang sume, mungkin disebabkan masing-masing dulu berasal dari kelas yang berlainan.. macam mana ek?
Adura: (mengangguk-anggukkan kepalanya tanda setuju) Entah la saya pun tak tahu.. Perkara pertama yang perlu dilakukan, kite perlu tahu nama bebdk dalam kelas nie, baru lah senang kite nk pilih sape kn, betul x?
Kamal: Betul tu!..

Tiba-tiba Kamal mengangkat tangan & berkata dengan kuat.. Adura terkejut.. semua pelajar memandang ke arahnya..

Kamal: ok, saya & kawan saya kt sebelah ni ada cadangan, apa kata kite memperkenalkan diri kite seorang demi seorang kt depan, supaya kite kenal sape kawan sekelas kite.. then bile kite dh tahu baru lah kite mula mengundi.. mcm mane??
Bebudak di dalam kelas berbisik-bisik.. Sebahagian pelajar bersetuju tapi ada gak yang tak bersetuju.. salah seorang dari kalangan yang tak bersetuju itu mula bersuara..
Joe: kenape plak kite kene wat mcm 2?  Kenape nk susah kan diri memperkenalkan diri, pada hal kite boleh lantik sape-sape je yg kite kenal dlm kelas nie.. betul x?
Kengkwn Joe: Betul tu!!

Adura tak berpuas hati dengan tindakan Joe tadi, Adura paling tak suka dengan orang yang tak suka memberi kerjasama nie.. Belum sempat Kamal membalas apa yang diperkatakan oleh Joe tadi, Adura mencelah..

Adura: Tapi, kalau kite buat mcm tu, bukan kah tak adil untuk orang lain.. Awak boleh pilih sesiapa sahaja dalam kumpulan awak, tapi adakah orang yang awak pilih tu betul-betul dapat pikul tanggungjwb sebagai pemimpin kat dalam kls kite? Apa kata,kite biar dia nie yang mulakan dulu memperkenalkan diri.. boleh kan kengkwn sume??
Semua pelajar: boleh!!

Adura memandang ke arah Joe, sambil berkata dengan manis serta mengalu-alukan Joe untuk mula memperkenalkan diri di hadapan kelas

Adura: Silakan..

Joe terasa tercabar dengan tindakan Adura.. Kamal plak hanya memerhati dari tepi, dye tak terkejut dengan tindakan Adura sebentar tadi, dye seperti sudah tahu apa yang akan dilakukan oleh Adura, Hatinya sudah tertarik untuk mengenali dengan lebih mendalam siapa dye Adura  


created by  :
Nurul Farah Ain


published by :
me,(^_^)

No comments:

Post a Comment